Światła przeciw mgielne w ciężarówce

Kiedy światła przeciwmgłowe?

Wielu kierowców nie wie lub zapomina o podstawowych zasadach używania świateł we mgle. My przypominamy:

Kiedy włączamy światła przeciwmgłowe?

- Nie zawsze obecność mgły oznacza, że powinniśmy włączyć światła przeciwmgłowe. Tylnych świateł przeciwmgłowych można używać tylko przy naprawdę złej widoczności - umowna granica, o której mówią przepisy to 50 metrów.

Dlaczego tak jest?

- Przy lekkiej mgle tylne światła przeciwmgłowe mogą oślepić kierowcę jadącego za nami. Poza tym mniej widoczne stają się także światła stopu, co grozi zbyt późnym hamowaniem i kolizją. Włączanie świateł przeciwmgłowych ma sens wtedy, gdy przejrzystość powietrza jest na tyle mała, że światła pozycyjne "toną" we mgle – tłumaczy Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault. - Gdy poprawi się widoczność, należy wyłączyć światła przeciwmgłowe, by nie oślepiać innych kierowców. Często popełnianym przez kierowców błędem jest też używanie przy niskiej przejrzystości powietrza tzw. długich świateł. Zamiast oświetlać drogę przed nami, podświetlają one mgłę i dodatkowo pogarszają widoczność.

Nie jedź zbyt szybko

- W czasie mgły kluczowe jest dostosowanie prędkości do panujących warunków oraz spokojna, przewidywalna jazda i płynne hamowanie. Kierowca powinien zawsze jechać z taką prędkością, by móc zatrzymać się na odcinku drogi, który w danym momencie jest dla niego widoczny. Gdy widoczność we mgle spada do kilkudziesięciu metrów, nie jedźmy bardzo szybko - może to nas uratować przed kolizją. Zwłaszcza że podczas mgły często mamy też do czynienia ze śliską nawierzchnią – mówią trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault. - Podobnie jeśli dopiero wjeżdżamy w obłok mgły, rozsądnie jest zwolnić. Nie wiemy, co się kryje przed nami – może to być zator drogowy czy samochód, który uległ awarii. To ważne zwłaszcza na autostradach i drogach ekspresowych, gdzie łatwo może dojść do karambolu.

Najważniejszy jest bezpieczny odstęp

- Podczas mgły wiele osób ma tendencję do tego, by trzymać się blisko samochodu jadącego przed nami. Dzięki temu można wspomóc się jego tylnymi światłami. Trzeba jednak pamiętać, że odstęp od poprzedzającego pojazdu nie powinien być mniejszy niż dwie sekundy, szczególnie że jeśli kierowca ma włączone światła przeciwmgłowe, trudniej zauważyć rozpoczęcie hamowania.

Wykorzystuj wszystkie zmysły

- W warunkach bardzo ograniczonej widoczności warto polegać nie tylko na zmyśle wzroku, lecz także słuchu. Dlatego najlepiej jest wyłączyć radio, a w niektórych sytuacjach, np. przed przejazdem kolejowym, opuścić szyby i w razie potrzeby wyłączyć także silnik, by móc usłyszeć, czy nic nie nadjeżdża. W czasie mgły trzeba wyeliminować wszystkie czynniki, które mogłyby nas rozpraszać – nawet rozmowy z pasażerami.

Co robić w sytuacji awaryjnej?

- Jeśli musimy się zatrzymać na poboczu, auto należy ustawić tak, aby znajdowało się całkowicie poza pasem jezdni, a następnie włączyć światła awaryjne. Z tego rozwiązania powinniśmy jednak korzystać tylko wtedy, gdy nie ma innej możliwości, np. w przypadku poważnej awarii. Najlepiej poczekać z postojem do momentu, gdy widoczność się poprawi lub gdy pojawi się możliwość zjazdu na bezpieczny parking – mówią trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Przeczytaj też:
Renault Trucks w Polsce przejmuje cztery punkty serwisowe Z dniem 1 grudnia 2023 r. nastąpiły zmiany w sieci serwisowej Renault Trucks Polska w związku z przejęciem przez Volvo Polska Sp. z o. o. czterech punktów serwisowych Serwisy Józef Skrzypa.
Janusz Buława nowym prezesem Renault Trucks Polska Z dniem 1 października 2023 r. Janusz Buława obejmie stanowisko prezesa Renault Trucks w Polsce.
Indeka odbiera kolejne Renault Trucks Flota firmy, licząca ponad 260 pojazdów, powiększyła się właśnie o 30 zestawów kubaturowych na podwoziach Renault Trucks T 480 P6×2Low.
Elektryczna ciężarówka Renault Trucks już na polskich drogach W maju tego roku, w Polsce, zarejestrowano pierwszą w 100% elektryczną ciężką śmieciarkę Renault Trucks D-Wide Z.E.
Rejestracje nowych pojazdów użytkowych - ciężarówki, autobusy i samochody dostawcze W kwietniu 2021r. zarejestrowano 3243 pojazdy użytkowe pow. 3,5 t, to ponad trzykrotnie więcej (+226,9%), niż przed rokiem.
Konkurs dla kierowców ciężarówek Optifuel Challenge Renaullt Trucks - podajemy harmonogram eliminacji Renault Trucks Polska ogłasza 10., jubileuszową edycję konkursu Optifuel Challenge.  
Samochody dostawcze Renault - propozycje 2021 Renault chce podbić rynek samochodów dostawczych kilkoma nowymi pojazdami. Jak zapowiedział wczoraj, na konferencji, francuski producent, w prawie każdej klasie powinien pojawić się nowy pojazd.  
Z myślą o klientach posiadających starsze ciężarówki Renault Trucks Siedmioletnie i starsze samochody ciężarowe nie pozostaną bez opieki. Firma Renault Trucks Polska przygotowała specjalną ofertę Le Camion Classique - w tłumaczeniu: klasyczna ciężarówka.  
Wirtualny sprzedawca Renault Trucks Renault Trucks staje się cyfrowe! W związku z sytuacją Covid-19 Renault Trucks Szwajcaria oferuje swoim klientom dostęp do ofert pojazdów drogą wyłącznie cyfrową.