Autobusy MAN Gdańsk

Gdańskie elektryczne MAN-y jeżdżą normalnie na zaplanowanych trasach

W dniu 5 października br. firma MAN Truck & Bus Polska przekazała spółce Gdańskie Autobusy i Tramwaje łącznie 18 autobusów elektrycznych.

Przez pierwsze dwa miesiące elektrobusy były testowane na miejskich trasach, jednak nie osiagały one deklarowanych przebiegów na jednym ładowaniu.
- Jak przy każdym nowatorskim rozwiązaniu potrzebny był czas na jego wdrożenie – kwestie, które wymagały przetestowania i optymalizacji związane były przede wszystkim z topografią i zasięgiem elektrobusów. Wszyscy uczymy się elektromobilności – komentuje Marcin Grabowski, dyrektor produktu i sprzedaży autobusów MAN Truck & Bus Polska.

Dzięki współpracy wszystkich partnerów oraz niezawodnemu produktowi, jakim są autobusy elektryczne MAN Lion’s City E, produkowane w Starachowicach, założenia spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje w zakresie eksploatacji zakupionych elektrobusów są w 100% spełnione. Są to pierwsze duże autobusy elektryczne eksploatowane w Gdańsku. Przy tak wielu nowatorskich rozwiązaniach wszystkie strony musiały odrobić lekcję z elektromobilności. I to zrobiły.

- Był to czas pracowity i potrzebny. I już dziś możemy powiedzieć, że są tego efekty. Zakończyła się konfiguracja pojazdów i w ostatnich dniach sprawdzaliśmy ich funkcjonowanie, w bardzo trudnych, bo zimowych warunkach. Nasze nowe pojazdy, pomimo niekorzystnych warunków, tj. przy temperaturze do - 8 stopni C, na różnych liniach, różnicach terenu miasta i dużym natężeniu ruchu w czasie szczytów radzą sobie bardzo dobrze. Najważniejsza informacja jest taka, że to do czego zostały zakupione autobusy, czyli do wykonywania zadań naszej komunikacji miejskiej, realizują należycie. Z powodzeniem zrealizowane zostały przez nie także zadania powyżej 300 km. Autobus elektryczny w bardzo niekorzystnych warunkach przejechał ok. 340 km – powiedział Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu.

W celu jeszcze bardziej efektywnej eksploatacji MAN Lion’s City E, spółka MAN Truck & Bus Polska realizuje szkolenie z doskonalenia techniki jazdy elektrobusami dla kierowców GAiT, prowadzone przez eksperta MAN-a.

- Firma MAN przeprowadziła konfigurację pojazdów tak, żeby dostosować je do potrzeb komunikacyjnych Gdańska. Skonfigurowano system zasilania pojazdów, w tym system ogrzewania oraz zarządzania bateriami i w rezultacie osiągnęliśmy pełną sprawność operacyjną. Wykonujemy tymi autobusami, tyle samo średniego przebiegu dziennego, co dieslami. Skonfigurowane autobusy bardzo dobrze sobie radzą. Przebiegi osiągane w niekorzystnych warunkach atmosferycznych świadczą o tym, że gdańskie elektryczne MAN-y mogą osiągać zasięgi w przedziale 300 – 400 km na jednym ładowaniu – dodał Jerzy Wiatr, wiceprezes ds. operacyjnych spółki GAiT.

Przypomnijmy, że w kwietniu tego roku GAiT złożył wniosek o dofinansowanie zakupu 18 autobusów MAN Lion’s City E, w ramach programu „Zielony transport publiczny” Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Koszt tej inwestycji to 50,4 mln zł netto. GAiT aplikuje o dotację w wysokości 100 procent kosztów.

 

Przeczytaj też:
Wielozadaniowy eTruck ETM6 BYD śmieciarka Firma BYD jest jednym z największych producentów pojazdów elektrycznych, obecnym w 70 krajach na świecie.
Mercedes-Benz Trucks z ładowarką dla ciężarówek elektrycznych z mocą 1000 kW W ramach testu przeprowadzonego w fabryce Mercedes-Benz Trucks konstruktorzy po raz pierwszy przeprowadzili ładowanie elektrycznej ciężarówki mocą 1000 kilowatów.
Wodorowy MAN hTGX - firma rozszerza ofertę produktów zeroemisyjnych MAN Truck & Bus będzie pierwszym europejskim producentem samochodów ciężarowych, który wprowadzi na rynek serię z wodorowym silnikiem spalinowym.
Rekordowe zamówienie z Jeleniej Góry - wybrali autobusy Yutong Zamówienie obejmowało zakup łącznie 20 sztuk modelu E12, który zadebiutował na polskim rynku właśnie w Jeleniej Górze.
Elektryczny autobus z Sanoka W ramach projektu: "Autobus z tylnym, zewnętrznym, elektrycznym układem napędowym" fabryka wyprodukowała nietypowy autobus o nazwie AUTOELEKTROSAN.
26 autobusów wodorowych NesoBus będzie jeździło w Chełmie Dostawa autobusów ma odbyć się w 3 transzach, a ostatecznie zakończyć się 30 października 2025 roku. To trzecie duże zamówienie NesoBusów po Rybniku i Gdańsku.
XPO Logistics inwestuje w 165 elektrycznych Renault Trucks XPO, jeden z największych europejskich dostawców innowacyjnych i zrównoważonych rozwiązań transportowych i logistycznych, ogłosił bezprecedensowe nowe zamówienie na 165 elektrycznych pojazdów ciężarowych.
Elektryczna śmieciarka dostarczona do Bolesławca Volvo Trucks Polska dostarczyło elektryczną śmieciarkę do Miejskiego Zakładu Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. w Bolesławcu.
eActros 300 rusza na testy do firmy MEXEM Pierwszym klientem EWT Automotive, który przetestuje eActrosa 300, jest firma MEXEM z Pruszkowa.