Mercedes-Benz Trucks z ładowarką dla ciężarówek elektrycznych z mocą 1000 kW
W ramach testu przeprowadzonego w fabryce Mercedes-Benz Trucks konstruktorzy po raz pierwszy przeprowadzili ładowanie elektrycznej ciężarówki mocą 1000 kilowatów.
W ośrodku rozwojowo-testowym w Wörth nad Renem konstruktorzy Mercedes-Benz Trucks po raz pierwszy z powodzeniem naładowali prototyp zaprezentowanego w ubiegłym roku eActrosa 600 ze stacji ładowania o mocy jednego megawata. Mercedes-Benz Trucks był mocno zaangażowany w opracowanie nowego, ogólnobranżowego standardu ładowania megawatowego MCS (Megawatt Charging System). Odgrywa on kluczową rolę szczególnie w perspektywie utworzenia ogólnodostępnych punktów ładowania wzdłuż centralnych osi transportowych.
Kolejne prace inżynierów ds. rozwoju w Mercedes-Benz Trucks obejmują kontynuację testów interfejsu komunikacyjnego między pojazdem a stacją ładowania, zdefiniowanego w ramach standaryzacji MCS, oraz dalsze rozwijanie prototypowych komponentów aż do uzyskania ich dojrzałości seryjnej. Rozpoczęcie produkcji seryjnej eActrosa 600 zaplanowano na koniec roku 2024. W przypadku eActrosa 600, oprócz ładowania CCS z mocą do 400 kilowatów, z czasem możliwe będzie również ładowanie megawatowe (MCS) – z pełną mocą 1000 kW. Klienci mogą zamawiać konieczne do tego przygotowanie techniczne – przewidziano możliwość późniejszego doposażenia tych modeli w technologię MCS.
Ładowanie megawatowe jest szczególnie interesujące w perspektywie stworzenia publicznej infrastruktury ładowania. Duża pojemność akumulatora, przekraczająca 600 kilowatogodzin (stąd oznaczenie typu "600"), wraz z nową, niezwykle ekonomiczną elektryczną osią napędową, zaprojektowaną we własnym zakresie, zapewnia eActrosowi 600 zasięg 500 kilometrów1 bez konieczności doładowywania. Oznacza to, że ta elektryczna ciężarówka będzie mogła pokonać w ciągu jednego dnia dystans znacznie przekraczający 1000 kilometrów. Wystarczy do tego ładowanie pojazdu w wymaganych przepisami przerwach w pracy kierowców – nawet gdy nie będzie dostępne ładowanie megawatowe.
Około 60 procent dalekodystansowych przejazdów wykonywanych przez europejskich klientów Mercedes-Benz Trucks i tak nie przekracza 500 kilometrów, a więc w tych przypadkach wystarczająca jest infrastruktura ładowania w bazach operacyjnych oraz w miejscach załadunku i rozładunku. We wszystkich innych zastosowaniach niezbędnym warunkiem uzyskania pełnej operacyjności elektrycznych samochodów ciężarowych w paneuropejskim transporcie dalekobieżnym jest stały rozwój dostępnej publicznie infrastruktury ładowania. To właśnie w takich wymagających zastosowaniach ładowanie megawatowe ma ogromny potencjał.